Nauka pisania

Przygotowywanie malucha do nauki pisania rozpoczynamy już z dzieckiem trzyletnim. Nie chodzi jednak o usadzanie dziecka przy biurku i odtwarzanie kolejnych literek na kartce papieru. Dziecko w tym wieku nabywa nowych umiejętności przede wszystkim przez zabawę. Tak jest również z nauką pisania – odpowiednio dobrane zabawy stymulują dziecko, aby w przyszłości nauka pisania nie sprawiała mu problemów.

1. Daj dziecku swobodę. U małego dziecka występuje znacznie więcej procesów pobudzania niż hamowania. W praktyce oznacza to wielość ruchów i ich nieprecyzyjność. Nie tłum tej potrzeby ruchu u dziecka-maluch, który ma możliwość swobodnych zabaw ruchowych lepiej ćwiczy całe ciało, a więc również swoje sprawności manualne. 97% dzieci mających trudności z pisaniem (wg M. Bogdanowicz) to dzieci, które mają te sprawności zaburzone.

2. Ćwicz z dzieckiem jego sprawność posługiwania się rączkami i paluszkami. Pobaw się z nim lepiąc figurki z plasteliny, wydzierajcie razem kawałki papieru, nakładajcie koraliki na sznurek. Nawet pozornie proste, codzienne czynności jak odkręcanie nakrętki czy zapinanie guzików są dla dziecka świetnym ćwiczeniem.

3. Zacznijcie od rysowania, które jest wstępem do nauki pisania. Wiąże się ono z prowadzeniem ręki po linii i odwzorowywaniem konkretnego kształtu. Nie każde dziecko od razu zainteresuje się kredkami. Możesz wtedy rysować z nim patykiem po ziemi, lub naszykować mu stolnicę/tackę, na którą nasypiesz piasek lub mąkę. Dzieci chętnie rysują paluszkiem na sypkich materiałach. Plusem tego typu ćwiczeń jest to, że zabawę łatwo zacząć od początku. Gdy brzdąc rysuje na kartce papieru nie może cofnąć swojego ruchu (nawet gdyby tego chciał) stąd łatwiej mu się zrazić widząc swoje błędy i nie mogąc ich naprawić.

4. Dobierz odpowiednie przybory. Dziecko początkowo mocno chwyta kredki i ołówki w zaciśniętych palcach, lub całą pięścią. Zwykle koło trzeciego roku życia, średnio po pół roku ćwiczeń, zaczyna trzymać ołówek jak osoba dorosła. Ponieważ jednak dzieci często mają trudności z wypracowaniem odpowiedniego chwytu, możesz posłużyć się pomocami. Producenci kredek oferują kredki trójkątne w przekroju, co ma pomóc dziecku w utrzymaniu odpowiedniego chwytu. Aby rzeczywiście tak było kredka musi być odpowiednio gruba i pewnie leżeć w rączce (część ma nawet gumowe wypukłe punkty uniemożliwiające przesuwanie się kredki w dłoni). Tego typu kredka nie pomoże jednak dziecku, jeśli ma ono problem, nie tylko z utrzymaniem odpowiednio kredki, ale także, aby taki chwyt w ogóle uzyskać. Wtedy lepiej sprawdzą się specjalne nakładki, które przyczepiamy do ołówka dziecka (są dostępne zarówno dla dzieci prawo-, jak i leworęcznych). Dostaniesz je w sklepie papierniczym, mają gumowe wgłębienia, w które dziecko wsuwa końcówki paluszków. Części problemów możesz łatwo zapobiec odpowiednio wcześnie ćwicząc z maluchem chwyt pęsętkowy (np. przenosząc w paluszkach małe koraliki, ziarnka grochu z tacki do pojemnika).

5. Nie zmuszaj dziecka do ćwiczeń. Zabawy z dzieckiem w wieku przedszkolnym powinny wiązać się z jego zainteresowaniami i odpowiadać na jego potrzeby (a więc bardzo ważne, aby były aktywne i zawierały elementy ruchowe). Zmuszaniem nic nie osiągniesz.

6. Korzystaj z zabawek, które pomogą dziecku ćwiczyć prowadzenie ręki po linii (np. druciane konstrukcje z koralikami do przekładania, kostki edukacyjne, ale także tory dla samochodzików). Jeśli nie chcesz wydawać pieniędzy stwórz swój tor dla zabawek naklejając pasy taśmy klejącej na podłogę. Kolejne „tory” mogą być już coraz bardziej skomplikowane, bogatsze w ronda i zakręty.

7. Ćwicz z dzieckiem jego zdolności myślenia i spostrzegania. Początkowo dziecko patrzy na wszystko „globalnie” tj widzi przedmioty jako całość. Dopiero później wyodrębnia poszczególne cechy przedmiotów (np to że miś ma nosek). Pomóż mu w tym-nazywajcie części zabawek, wskazujcie na poszczególne elementy ubioru. Może znajdziecie podobne cechy różnych zabawek (np nie tylko miś, ale także lala ma oczko).

8. Nie oczekuj szybkich i spektakularnych efektów. 3-latek powinien umieć narysować kółko, 4-latek kwadrat, a pięciolatek trójkąt. Nie przyspieszaj, nic na siłę.

9. Pozwól dziecku swobodnie bazgrać na papierze. Nabędzie w ten sposób pewności siebie w posługiwaniu się kredkami.

10. Korzystaj z gotowych pomocy dla dzieci. Nauce pisania będą sprzyjały książeczki z ćwiczeniami na łączenie kropek, uzupełnianie brakujących elementów w obrazkach i rysowanie według wzoru.

Dodaj komentarz