Gotowość przedszkolna

Wiekiem w jakim dziecko rozpoczyna przygodę z przedszkolem i teoretycznie osiąga gotowość przedszkolną zazwyczaj są 3 lata. Istnieją pewne kryteria wedle których dziecko w tym wieku możemy uznać za gotowe do uczestniczenia w przedszkolnych zajęciach.

Po pierwsze, jest to moment w rozwoju, w którym następuje dość szybki rozwój komunikatywności dziecka. O ile przez pierwsze 3 lata życia najważniejsze jest zbudowanie bliskiej więzi z wąskim kręgiem osób (rodzicami, dziadkami, ew. opiekunką), to mniej więcej w tym czasie wyraźnie narasta potrzeba zabawy z rówieśnikami. Tę potrzebę dziecka w znacznej mierze zaspokaja przedszkole.

Kolejnym ważnym aspektem na tym etapie jest świadomość własnej fizjologii i kontrolowanie jej. Przyjmuje się, że dobrze jest gdy dziecko oddawane do przedszkola jest już odpieluchowane. Oznacza to, że nie tylko rozpoznaje swoje potrzeby, ale też umie je kontrolować. Nie martw się jednak, że dziecko, którego nie udało Ci się odpieluchować nie zostanie przyjęte do żadnego przedszkola. Wtedy jednak należy wspólnie z przedszkolanką ustalić wspólny plan działania wobec dziecka w domu i w przedszkolu i konsekwentnie się do niego stosować. Jest to ważne nie tylko ze względu na umiejętności samoobsługowe dziecka. Należy starać się uniknąć sytuacji w której nasze dziecko będzie czuło się gorsze względem innych przedszkolaków. Do podobnej kategorii należy posługiwanie się sztućcami, czy mycie rąk bez pomocy mamy. Zachęcaj swoje dziecko do samodzielności, a łatwiej przyjmie zasady panujące w przedszkolu.

Istotną sprawą jest kwestia rozstania z rodzicami. Dla niektórych dzieci pozostawanie pod opieką innych niż mama osób na kilka godzin dziennie nie stanowi problemu. Są jednak takie, które wcześniej nie miały takiego doświadczenia i swoje pierwsze rozstania bardzo boleśnie przeżywają. Przygotowywanie do zostawania pod opieką innych osób należy zacząć wcześniej, aby ułatwić dziecku rozpoczęcie zajęć w przedszkolu.

Dziecko przebywając w przedszkolu będzie musiało skupiać uwagę, oraz postępować według poleceń wydawanych przez opiekunkę. Musi więc być zdolne do tego, aby skoncentrować się na wskazanej mu aktywności. Jeśli dla Twojego Dziecka stanowi to problem ćwicz z nim skupianie uwagi coraz bardziej wydłużając czas ćwiczeń. Pamiętaj jednak, że dziecko w tym wieku nie skupi uwagi na więcej niż 15minut.

WSKAZÓWKI:

  • Dziecko to nie maszyna. Wszelkie normy należy traktować umownie-jedne dzieci pewne etapy osiągają wcześniej, inne później. Nic na siłę!

  • Jeśli dręczą Cię wątpliwości dotyczące rozwoju Twojego dziecka w pierwszej kolejności zgłoś je lekarzowi. Jeśli rzeczywiście jest problem, wtedy zleci dalsze konsultacje (np. z psychologiem, neurologiem itp.)

  • Korzystaj z zajęć adaptacyjnych organizowanych przez wybrane przez Ciebie przedszkole. Dziecko przyzwyczai się do nowego miejsca i pań, które będą się nim opiekować

  • Naucz dziecko, że nie zawsze zostaje z mamą. Skorzystaj z pomocy dziadków, opiekunki, koleżanki, a sama idź na zakupy. Przyzwyczajone do zostawania z innymi dziecko łatwiej zniesie rozstanie z rodzicami na czas pobytu w przedszkolu

  • Chodź z dzieckiem na place zabaw lub zajęcia dla dzieci, aby miało możliwość kontaktu z rówieśnikami. To szczególnie ważne, jeśli dziecko nie ma rodzeństwa.

Dodaj komentarz