Podstawa programowa wychowania przedszkolnego

Możemy ją znaleźć na wielu stronach internetowych. Składa się z kilkunastu stron tekstu. Co to właściwie jest i czy Rodzic każdego przedszkolaka powinien ją znać? Słów kilka na temat dokumentu:

PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Rzeczywiście wydaje się to być bardzo istotny tekst dotyczący edukacji naszych dzieci. Zawiera w sobie zbiór informacji określających, jak powinien przebiegać proces wspierania rozwoju, wychowania i opieki nad dziećmi w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego. Mowa jest o stworzeniu bezpiecznych, dostosowanych do potrzeb oraz przyjaznych warunków do zabawy i nauki.

Podstawa programowa określa cele wychowania przedszkolnego. Na nich oparta jest całość założeń zawartych w dokumencie. Cele dotyczą:

  • Wspierania rozwoju uzdolnień i kształtowania umiejętności intelektualnych dzieci
  • Budowania systemu wartości
  • Kształtowania odporności emocjonalnej
  • Rozwijania umiejętności społecznych
  • Stwarzania warunków do wspólnej zabawy i nauki dla dzieci o różnych możliwościach fizycznych i intelektualnych
  • Troski o prawidłowy rozwój fizyczny i zdrowie dzieci
  • Zdobywania i budowania umiejętności przekazywania wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym
  • Przedstawiania wartości estetycznych i kształtowania umiejętności wyrażania siebie poprzez muzykę, taniec, śpiew, twórczość plastyczną czy formy teatralne
  • Budowania świadomości przynależności społecznej i postawy patriotycznej
  • Wspierania ciekawości, aktywności i samodzielności dzieci w celu ułatwienia im startu w szkole i sprostania wymogom tego etapu edukacji
  • Wzbudzania ciekowości i chęci do nauki podstaw języka obcego oraz budzenia świadomości istnienia odmienności językowo-kulturowej
  • Wspierania rozwoju poczucia tożsamości i nauki lub podtrzymywania umiejętności posługiwania się językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowej, etnicznej lub językowej

Realizacja poszczególnych celów rozpisana jest na obszary, które edukacja przedszkolna powinna obejmować. Każdy obszar natomiast zawiera spis umiejętności i zakres wiedzy, jakim dziecko kończące edukację przedszkolną i rozpoczynając naukę w szkole powinno dysponować.

Być może zastanawia Rodziców, co dziecko właściwie robi w przedszkolu i dlaczego? Co powinno robić? Czego powinno się nauczyć? Czy zna zasady zdrowego żywienia? Czy wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw ani stosować środków chemicznych? Czy potrafi wyrażać stany emocjonalne przy użyciu instrumentów perkusyjnych? Czy interesuje się niektórymi zabytkami? Czy rozumie, o czym mówi osoba przedstawiająca prognozę pogody? Czy potrafi ustalić położenie osoby lub innego obiektu względem siebie oraz innych przedmiotów? Czy potrafi określić kierunki na kartce papieru? Rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki? I w końcu, czy zna hymn Polski?

Nabycie tych oraz wielu innych umiejętności określa właśnie podstawa programowa. Należy jednak pamiętać, iż są to osiągnięcia, które dziecko zabiera ze sobą w momencie ukończenia edukacji przedszkolnej. Nie należy więc oczekiwać pojawienia się ich u trzylatka.

Podstawa programowa ściśle określa również warunki realizacji wszystkich założeń. Wśród nich są między innymi proporcje zagospodarowania czasu, jaki dziecko spędza w placówce. W dokumencie znajdziemy także zalecenia dotyczące pracy nauczyciela i współpracy z rodzicami. Nacisk położony został też na realizację nauki języka obcego.

Nie należy uczyć się jej na pamięć, ale warto do niej zajrzeć i zapoznać się. Wiedza dotycząca tego, co zawiera podstawa programowa, pomoże Rodzicowi w świadomym i aktywnym uczestniczeniu w procesie edukacji przedszkolnej swojego dziecka.

Przygotowano w oparciu o: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego na www.men.gov.pl

Dodaj komentarz